Så mange kopper kaffe drikker en «koffeinist». Er du i risikosonen?

302

En god, varm kopp kaffe om morgenen er for mange et hellig rituale. Mange sier til og med at de ikke klarer gjøre noe som helst før de har fått sin første kopp for dagen.

Men det finnes faktisk en grense for hvor mye koffein man bør drikke – for koffein er nemlig veldig avhengighetsskapende.

Hvis du er en av de som drikker mye kaffe, kan det hende at du allerede har havnet i faresonen – blant de såkalte «koffeinistene».



John Hopkins University har nylig gjennomført en studie, hvor de fant ut at symptomer som angst, skjelving, og urolig mage dessverre er et resultat av for høyt inntak av koffein. Så hvis du tvinger i deg én ekstra kopp for å holde deg våken, er det ikke sikkert du gjør kroppen din noen tjenester.

Men hvor går grensen?

Ifølge det britiske helsedepartamentet må man innta minst 600 milligram koffein per dag for å regnes som en «koffeinist» – og anses som koffeinavhengig. 600 milligram koffein tilsvarer ca seks kopper kaffe.

Hvis du er redd for at du har blitt, eller er i ferd med å bli en koffeinist, er det på høy tid at du reduserer koffeininntaket ditt. Det vil trolig bli en tøff kamp, spesielt hvis du allerede avhengig. Da kan man oppleve abstinenslignende symptomer som hodepine, tretthet, og en følelse som ligner influensa.

Men man ikke være redd for å få i seg koffein. Ifølge det britiske helsedepartamentet bør du holde deg under 400 milligram om dagen – alså under 4 kopper kaffe – for å ikke bli avhengig.

Del gjerne denne nyttige informasjonen med vennene dine på Facebook!