Antallet fly som letter og lander øker hver år, men byggingen av rullebaner øker ikke i samme tempo. Derfor er det ikke rart at det vil oppstå forsinkelser av og til.
Det er imidlertid ikke bare dårlig vær eller mye trafikk som kan forårsake forsinkelser på flyplasser. Noen ganger kan det være passasjerer som er årsaken. Og siden nesten alle har en smarttelefon, kan vi følge med på det meste som skjer rundt i verden – også oppe i luften.
Da Kristen Wiley knipset et bilde av det som skjedde på den forrige flyturen hun var på, vekket hun stor oppsikt.
Kristen satt på et fly på flyplassen i Seattle, som var 45 minutter forsinket. Da bestemte hun seg for å ta et bilde av det som foregikk foran henne, og dele det på Facebook.
«Vi sitter for øyeblikket på et fly som er 45 minutter forsinket. Hvorfor? Jo, fordi det er en eldre dame her som lider av demens, som er veldig opprørt og forvirret.»
Kristen skjønte at det var en skummel situasjon for kvinnen, spesielt når en sikkerhetsvakt med gul vest kom ombord og nærmet seg setet hennes. Det var bare de som satt nærmest som visste hva som foregikk, og alle fulgte spent med da vakten tok seg gjennom flyet.
Den gamle kvinnen var forvirret og klemte hardt rundt tjenestehunden sin, i desperate forsøk på å forstå hva som skjedde rundt henne.
Mange av passasjerene ble frustrerte og irriterte på den lange forsinkelsen.
«Men det utrolige personalet på #alaskaairlines var ekstremt tålmodig og viste medfølelse, i noe som må ha vært en skummel situasjon for henne.» skriver Kristen videre.
Og da Kristen så måten personalet løste situasjonen på, brydde hun seg ikke lenger om at hun ikke kom fram til destinasjonen sin i tide. Hun ble overveldet og glad!
Personalet sa forklarte stille og rolig over høyttalerne hva som hadde skjedd, og at de skulle eskortere kvinnen, hunden og mannen hun reiste sammen med, av flyet.
«Alaska Airlines hjalp dem av flyet. De ordnet hotell og transport, slik at de fikk hvile, og prøve å fly igjen neste dag.» fortsetter Kristen.
«Det er slik jeg vil at min mor, søster, tante, datter, niese eller venninne skal behandles hvis noe sånt skjer.» avslutter hun.
Dette kan man kalle service! Forhåpentligvis kom kvinnen seg avgårde den neste dagen, uten mye forvirring og ubehag.