Svindelalarm: Hundrevis av mennesker har blitt rammet. Ikke bli det neste offeret!

261

Svindel over telefon er dessverre ganske vanlig. Kriminelle konkurrerer i kreativitet for å få deg til å avsløre den informasjonen de trenger.

Denne nye svindelen er ganske enkel: Du mottar en samtale (ofte tidlig om morgenen, når du kanskje ikke er våken) og en person som utgir seg for å være ansatt i kredittkortselskapet ditt forteller deg at det har blitt gjort en uredelig transaksjon med kortet ditt. De kan f.eks. si at en transaksjon på 5000 kroner ble utført i India.

Personen på telefonen gir deg deretter beskjed om å sperre kortet, for å hindre svindlere i å bruke det igjen.

«Vi har allerede de fire første sifrene i kortnummeret.» sier stemmen. «Gi oss de tolv andre for å bekrefte nummeret ditt.»

Det er på dette punktet en klok person bør innse at noe er mistenkelig. Kredittkortselskapet ditt har allerede kortnummeret ditt. De har ingen grunn til å spørre deg om det. Problemet er at en person som får høre at kredittkortet deres har blitt brukt i et fremmed land, ønsker å løse problemet så raskt som mulig, og tar gjerne imot den første foreslåtte løsningen. Det er denne sårbarheten svindlerne spiller på.

Når de har kredittkortnummeret ditt kan de gjennomføre transaksjoner, eller selge nummeret videre til andre svindlere.

 

[adsense2]

 

Hvis du er i tvil: Ikke gi ut noe informasjon. Ta selv kontakt med kredittkortselskapet ditt, og undersøk om det faktisk har blitt gjort en uredelig transaksjon. De aller fleste som har gjort dette har funnet ut at det ikke har blitt gjort noen unormal transaksjon i det hele tatt.

Del denne artikkelen for å spre ordet, og for å hindre at flere går i fella!