Drikker DU nok vann? 10 tegn på at du MÅ drikke mer vann!

1006

Vi har alle hørt at menneskekroppen hovedsakelig består av vann, og vi trenger å drikke en viss mengde for å overleve. Muskler og nyrer består av 73% vann; blod består av 83% vann; lungene er 90% vann og hjernen består av 76% vann. Vi mister vann når vi puster, og daglig gjennom urin og svette, så påfyll er viktig.
Mange av oss har fått beskjed om å drikke mellom 6-8 glass vann om dagen, men en undersøkelse viser at 2 glass er det gjennomsnittlige vanninntaket per dag. Menn bør drikke 3 liter (12 glass) per dag, og kvinner bør drikke 2,2 liter (9 glass) per dag for optimal hydrering. Å ikke drikke den anbefalte mengden kan forårsake mild dehydrering og det kan dukke opp i flere symtomer.

10 tegn på at du ikke drikker nok vann!:

1. Urinen din er mørkegul
Dette er ofte det første tegnet på at du ikke drikker nok vann. Generelt bør urinen ha en lysegul farge. Når en person ikke får nok vann, skiller nyrene ut en «høyere konsentrasjon av avfallsstoffer i urinen, inkludert døde celler, giftstoffer, proteiner og andre produkter som må fjernes fra kroppen,» som resulterer i mørkere urin.
Du kan også legge merke til mørkere urin etter inntak av visse medisiner, B-vitaminer, rødbeter, bjørnebær etc. Hvis du oppdager en midlertidig endring i fargen på urinen så tenkt først etter om du har drukket eller spist noe som kan endre fargen på urinen din. Deretter kan du øke væskeinntaket og observere om fargen på urinen din blir lysere. Hvis urinen forblir mørkt i lang tid, kan det være et tegn på mer alvorlige helseproblemer som hepatitt eller gallestein.



2. Urinutskillelsen reduseres
De fleste urinerer 6-7 ganger i løpet av en 24 timers periode. Når du ikke drikker nok vann, så er mindre væske tilgjengelig for å erstatte det som utskilles fra kroppen. Nyrene prøve å opprettholde så mye væske som mulig for å unngå dehydrering. Hvis du urinerer mindre enn 6 ganger per dag, så bør du øke væskeinntaket.

3. Forstoppelse
Dehydrering er en av de vanligste årsakene til forstoppelse, og problemet kan ofte bli løst ved å øke væskeinntaket. Hvis du ikke er fullt hydrert, vil kroppen prøve å absorbere vann fra der det kan, inkludert fra tarmen. En tilstrekkelig mengde vann i tykktarmen er nødvendig for myk og lett passering av avføring. Mangel på vann fører til hardere avføring. For å forebygge eller behandle forstoppelse, sørg for at du drikker tilstrekkelige mengder vann i tillegg til å øke fiber som finnes i frukt og grønnsaker. Forstoppelse kan også være et resultat av fysisk inaktivitet, lavt stoffskifte, tarmbetennelse og dysbiose, matallergier og stress. Hvis du drikker nok vann, bør du vurdere andre årsaker til forstoppelse.

4. Huden din er tørr, rynkete og mer definert.
De fleste kvinner bruker kremer for å holde huden myk og glatt. Noen betale dyre priser for å redusere og eliminere fine linjer og rynker. Før du bruker penger, så prøv å øke vanninntaket. Ifølge Dr. Diana Howard, kan dehydrering føre til irritert, betent, kløende og sensitiv hud. I alvorlige tilfeller kan huden flasse eller blir alvorlig rød slik at det til slutt sprekker og blør. Samtidig som huden mister fuktighet, krymper cellene og forårsaker rynker og gjør at huden ser eldre ut. Den beste måten å revitalisere huden din på er å gi den vann.

Hvis du er bekymret for tørr hud, sjekk ut denne «gjør det selv» -hudkremen som er helt naturlig og kan brukes i tillegg til å øke vanninntaket:


5. Sult og vektøkning
Kroppen er smart, men den har en «teknisk feil» – den vet ikke alltid forskjellen på sult og tørst. Hypothalamus, den delen av hjernen som er ansvarlig for regulering av sult og tørst, blir ofte forvirret, noe som gjør deg sulten som svar på tørst. Å ta en matbit i stedet for et glass vann fører til overflødig kaloriinntak og vektøkning.
Hvis du prøver å gå ned eller opprettholde vekten din, så sørg for at du drikker tilstrekkelige mengder vann. Hvis du føler deg sulten, ta et glass vann før du spiser en matbit og vent 10-15 minutter for å se om sulten blir borte eller vedvarer.

 

 

6. Tørste og tørr munn
Tro det eller ei, men når du først har blitt tørst så er det et tegn på at du allerede er litt dehydrert. En tørr munn innebærer at slimhinnene i kroppen trenger fuktighet. Den eneste måten å løse tørste og tørr munn på er å drikke vann hele dagen.

7. Hodepine
Når du ikke drikker nok vann, vil kroppen prøve å bevare og absorbere vann fra alle dine vev for å kompensere for mangelen på væskeinntaket. Da mister hjernevevet en del av sin fuktighet og krymper. Smertereseptorer utløses som igjen gir hodepine. Samtidig når man ikke drikker nok vann, så senkes blodvolumet og reduserer mengden av oksygen som transporteres til hjernen.

8.Trøtthet
Ifølge en studie i 2011, kan mild dehydrering føre til tretthet og lav energi. Når man er dehydrert og blodmengden reduseres, så må hjertet arbeide hardere for å presse oksygen og næringsstoffer gjennom kroppen. Neste gang du begynner å føle deg sliten, så dropp kaffen (som er uttørkende) og drikk et glass vann i stedet. Kaffe, te, brus og sportsdrikker er ikke en erstatning for vann.

9. Leddsmerter
Vann fungerer som smøremiddel på leddene. Når kroppen ikke får nok vann, så kan det føre til skade på bruskcellene. Hvis du er kronisk dehydrert, vil cellene til slutt nå et punkt hvor det ikke lenger kan repareres. Hvis du lider av leddsmerter, ta hensyn til væskeinntaket og øke det om nødvendig.

10. Dårlig immunforsvar
Dehydrering øker konsentrasjonen av giftstoffer i blodet, noe som kan svekke immunforsvaret. Optimal hydrering er viktig for å bistå i eliminering av sykdom og det hjelper immunforsvaret å avverge infeksjon.

Mange tror at all væske gir fuktighet, men sannheten er at ikke all væske gjør det! Noen drikker, som kaffe og juice, kan faktisk tørke ut kroppen på grunn av koffein og sukkerinnholdet.
Hvis du ønsker å optimalisere helsen din, husk at små endringer kan gjøre store forskjeller. Sørg for at du får i deg nok væske. Hvis du har problemer med å få drukket alt vannet, så bær en vannflaske hele tiden og sett en alarm hver time på mobiltelefonen som en påminnelse om å drikke!

Vennligst del denne artikkelen med vennene dine på Facebook!