Om du tilsetter DETTE til kroppen din, kan det gjøre underverker med ditt blodsukker og insulin!

349

Om du har diabetes type 1 eller 2, er det veldig viktig å kontrollere insulinnivåene, og det kan vær ganske vanskelig. Alle bør passe på hva de spiser, men diabetikere må virkelig være forsiktige, siden konsekvensene kan være skjebnesvangre.

Når blodsukkeret er for høyt, kan en diabetiker få hodepine, konsentrasjonsproblemer, og dårlig syn. Infeksjoner i huden og i tannkjøtt kan skje med høyt blodsukker, mens lavt blodsukker kan forårsake frysninger, svette, angst, forvirring og rask hjerterytme.

Heldigvis finnes det huskeregler man kan gjennomføre for å håndtere insulinnivåene, samtidig som du holder blodsukkeret i sjakk. Se selv nedenfor:



1. Kanel
Kanel kan gjøre følgende: forbedre insulinfølsomheten, synke blodsukkernivåene, og hjelper til med å kontrollere vekten. Hvordan skal man få i seg kanel? Man kan ha det i morgenkaffen, på havregryn, i yoghurt, eller kesam. Kanelstenger kan også brukes til å lage kanelte.

2. Ginseng
For de med diabetes, kan ginseng brukes for å normalisere blodsukkeret. Det kan også forbedre insulinfølsomheten. I tusenvis av år i tradisjonell kinesisk medisin, har ginseng blitt brukt som et effektivt helsebistand.

3.Brokkoli
Stoffer i brokkoli opphever skader som diabetikere kan få på hjertet. Diabetikere har faktisk fem ganger større sjanse for å utvikle hjerte- og karsykdommer som er tilknyttet ødelagte blodkar.

4. Salvie
Å drikke salviete kan hjelpe til med å regulere insulinnivåene, og samtidig øke leverfunksjonen.

5. Grønn te
Polyfenol i grønn te fungerer som et kraftig antioksidant, og er blodsukkersenkende. Det kan bidra til å kontrollere utgivelsen av glukose, og regulerer insulin. En rykende varm kopp med grønn te før hvert måltid er en bra måte å få i seg alle fordelene med teen på.

6. Erter
Ikke bare kan ikke-stivelsesholdige grønnsaker som erter tilfredsstille vår appetitt, men de kan også forhindre at blodsukkeret skyter i været.

7. Linfrø
Å få ned sukkernivået med 28 % sies å være ved å spise linfrø. De har et høyt innhold av fiber, og kan hjelpe på fordøyelsen, samtidig som de absorberer fett og sukker.

8. Brun ris
Slik som andre fullkornsprodukter, kan brun ris virkelig hjelpe til med å håndtere blodsukkernivåene, siden det har et høyt innhold av fiber, og har lav glykemisk indeks. Hvit ris derimot, har faktisk blitt linket til en økt risiko av diabetes. Brun ris har også magnesium som regulerer utskillelsen av insulin fra bukspyttkjertelen.

Selv personer som ikke har diabetes kan får mye ut av disse matvarene.

Del denne med vennene dine om du også vil tipse de om disse smarte triksene!