Spiser du bananer med brune prikker? Dette skjer med kroppen når du gjør det!

7913

Siden barndommen har jeg alltid elsket bananer.

Bananen er jo tross alt ett perfekt mellommåltid, da enten i seg selv, hakket opp i biter i yoghurten til frokost eller i ett eller annet godt bakverk. Muligheten for bruken av banan er mange, men til syvende og sist er det jo helt klart smaken som er bananens store styrke!
Noen liker grønne, nesten helt modne bananer, andre gule mens jeg foretrekker de brune, prikkede bananene – da smaken er søtest og best.
Men hva skjer om man spiser to slike brune, prikkede bananer hver dag?

Jo, en hel del positive ting!

1. Motvirker stress.
Ingen liker vell å være stresset? B-vitaminer har en fundamental beskyttelse i den evne å takle stress på. Bananer er rike på B-vitaminer!

2. Bra mot depresjon. 
Studier viser at bananer kan hjelpe med depresjon. Ettersom bananer inneholder høye nivåer av aminosyren tryptofan, ett stoff i kroppen som omdannes til serotonin. Serotonin er et signalstoff som er kjent som kroppens gledehormon.

3. Motvirker astma. 
Barn har også godt av å spise bananer, men det inneholder ikke bare mange viktige vitaminer. Kroppen din behøver jern for å produsere røde blodceller og hemoglobin. En studie gjort ved «Imperial Collage of London» viste at barn som spiste en banan om dagen hadde 34% mindre risiko for å bli berørt av astma.

4. Bra for blodet
Banan er perfekt for deg som har jernmangel. Kroppen din behøver jern for å produsere røde blodceller og hemoglobin. Spis bananer så du stimulerer blodtilførselen i kroppen din.

5. Nyttig for magen. 
Etter en studie utført på syke barn fra Bangladesh kan bananer hjelpe mot forstoppelse og diaré. Det høye fiberinnholdet i bananer hjelper til å forbedre avføringen og ved diaré kan bananer hjelpe til å gjenopprette elektrolytt nivåer, spesielt av kalsium.

 

[adsense2]

 

6. Lindrer PMS-symptomer. 
Bananer inneholder høye nivåer vitamin B6 og nettopp dette tror en del forskere kan lindre klassiske PMS-symptomer som f.eks humørsvingninger. Til og med jern, som også finnes i bananer, har vist seg å ha en positiv effekt mot symptomene.

7. Gir energi! 
Idrettsmenn og kvinner bruker ofte å spise bananer for å fylle på energinivået under trening. Det er kanskje ikke så rart for frukten inneholder tre naturlig sukkerarter – sukrose, fruktose og glukose i kombinasjon med fiber. En banan gir umiddelbar og varende øking av energi. Forskning har vist at 2 bananer kan gi energi nok til en hard treningsrunde på 90 minutter.

8. Øker hjernekapasiteten. 
Hjernen har sine behov for å kunne fungere på sitt fulleste. Blant annet behøver den glukose og kalsium. Fersk frukt er rik på nettopp dette. En mellomstor banan gir deg 37 mg magnesium, ett mineral som hjelper å holde hjernen i sjakk.

9. Mot høyt blodtrykk. 
Bananer kan hjelpe til mot høyt blodtrykk og beskytte deg fra slag og hjerteinfarkt. Bananer inneholder lite natrium, men er rike på kalsium som beskytter hjerte å utvider blodårene. Bananer inneholder heller ikke salt og det er en viktig faktor for å holde blodtrykket nede.

Det finnes altså mange gode grunner til å spise banan annet enn at det er godt!

Del gjerne med en bananelsker!

 


Vondt i magen?